maandag 12 november 2012

De Alaafhouding

Vanmorgen hadden we weer de jaarlijkse herhalingscursus "Levensreddende handelingen", die we als BHV-er moeten volgen om onze kennis up-to-date te houden. Zoals de afgelopen jaren steeds het geval was, werd deze cursus verzorgd door Atie van Duijn.

De poppen werden met de elektrische schokken uit de defibrilator en onze mond-op-mondbeademing en de met zorg toegepaste hartmassage weer tot leven gewekt.

Daarnaast kregen we wat nieuwe verbandmiddelen te zien, waarbij het Israelische traumaverband verreweg het handigste was. Het doet precies hetzelfde als een drukverband, maar daarmee ben je 10 keer zo lang bezig om het aan te leggen.
Maar wat mij het langste bij zal blijven is deze prachtige uitdrukking: "De Alaafhouding".
Ik was vrijwilliger bij het uitleggen van de van de stabiele zijligging, waarvan Atie vond, dat ik deze goed beheerste. Niet zo moeilijk: deze oefen ik thuis iedere dag. Dat doe ik zo grondig, dat het slaapverwekkend wordt!

Bij het naar mijn rechteroor brengen van mijn linkerhand legde ze het aan de omstanders nog eens goed uit. "Dit is de Alaafhouding!"
Op een of andere manier heb ik het idee, dat mijn collega's vinden, dat dit erg bij mij past....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten