zondag 15 januari 2017

Elfstedentochtavond in Zoeterwoude


Vrijdagavond stormde ik met een noordwesterstorm in de rug naar Zoeterwoude toe, waar de IJsclub van Zoeterwoude een Elfstedentochtavond had georganiseerd. Ik kwam vrijwel tegelijk met Mart Moraal aan bij café "De Meester". Een minuut later kwam Henk Angenent binnen.

"Nou Mart", zei ik geheel naar waarheid: "We zijn toch maar mooi eerder dan Henk Angenent binnen!"
In de zaal waren al ruim 100 schaatsliefhebbers aanwezig. Ik kwam dan ook een hoop bekenden tegen waaronder Bert Raaphorst, Jan Versteegen, Sjaak Stuijt, Wil Verbeij en Jan van Rijn.

(Foto: Peter van Evert)
De spreker van deze zeer gezellige avond was Gerard van der Hoeven, die terugging naar de Elfstedentocht van 1940, toen de eerste Zoeterwoudenaar meedeed aan de Tocht der Tochten. Heel bijzonder was de aanwezigheid van mevrouw Rijlaarsdam, die in 1956 als jong meisje de Elfstedentocht had volbracht.
Deze pittige vrouw waarschuwde de winnaar van de Elfstedentocht van 1997. Toerschaatsers leven langer dan gemiddeld, de wedstrijdrijders juist korter.
Daarna was documentairemaker Dirk-Jan Roeleven aan de beurt, die eindredacteur is van Andere Tijden Sport en tenslotte werd Henk Angenent geïnterviewd, voordat de documentaire "Elfstedentocht 1997, Zes Helden, Eén winnaar" werd vertoond.

Daarbij vertelde de winnaar van 1997 ook over de Nierstichting Elfstedentocht, waar in februari 2011 alle Elfstedenwinnaars minus Evert van Benthem aanwezig waren.

Na de film bekeken te hebben, konden we voor slechts € 10,- het boek "Een onbegrepen doordouwer" kopen.

Maar waar anderen gewoon dit tientje overhandigden, ging ik over op de ouderwetse ruilhandel.


Uiteraard werden zowel "Molen- en Merentocht" als "De Elfsteden toch gereden" gesigneerd.


Daarna begaf ik me naar de bar, waar ik met Elfstedenmaat Wil Verbeij met andere Zoeterwoudse schaatsers een zeer gezellige avond had.

In vitrines waren krantenknipsels en veel boeken over de Tocht der Tochten te bezichtigen.

Om half 2 mocht ik tegen de harde wind in naar huis fietsen. Het was later geworden dan gepland, maar gezelligheid kent geen tijd. En gezellig was het temidden der Zoeterwoudse schaatsers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten