zaterdag 24 september 2011
Pretium Telecom of de kauwgomtruc
Toen ik thuis kwam van de halve marathon van Katwijk, lag er een envelop op me te wachten van Pretium Telecom. Ongewenste post, maar toch belangrijk genoeg om deze door te lezen. U moet weten, dat ik mijn naïeviteit een aantal jaren klant ben geweest bij Pretium. Ik moest een keer in een telefoonwinkel zijn en daar kreeg ik een aanbod, waarmee ik goedkoper kon bellen via Pretium. Ik tuinde er in. Nou, dat heb ik geweten!
In plaats van tevreden te zijn, dat ze een klant binnen hadden gehaald, kreeg ik regelmatig Pretium aan de lijn, met telkens weer een prima aanbod. Af en toe leek het op je reinste telefoonterreur. Als je 3 keer in 1 week gebeld wordt door hetzelfde callcenter wordt je daar op een gegeven moment behoorlijk kriegel van.
"Als jullie nog 1 keer bellen, dan zeg ik bij jullie op!", zei ik op een gegeven moment aan de telefoon. Dat hielp een tijdje.
Maar het bloed kruipt, waar het niet gaan kan bij deze stalkers, dus Pretium begon opnieuw. Tijd om mijn dreigement waar te maken. Maar het opzeggen bleek toch niet zo eenvoudig, als mij was voorgespiegeld in de telefoonwinkel.
Dit voorjaar had ik eindelijk de juiste gegevens om weer terug te kunnen naar KPN.
Soms belt Pretium nog wel eens, maar bij dit soort bedrijven helpt alleen botheid. "Ik heb geen enkele belangstelling!" zeg ik aan het begin van het gesprek. Dat schept een hoop duidelijkheid.
Deze week was mijn vrouw woensdagochtend thuis. Ze stond net op het punt, om de deur uit te gaan, toen de telefoon ging.
"Met Pretium Telecom" klonk het aan de lijn en de vrouw aan de telefoon deed het voorkomen, of we nog steeds klant waren bij hen.
"Ik heb goed nieuws voor u. Onze tarieven gaan omlaag van € 19,- naar € 15,-".
"Ik begrijp niet, waarom u belt", zei mijn vrouw, maar hoe ze ook probeerde van dit stalkende bedrijf af te komen, het lukte niet. Dat krijg je, als je beleefd bent naar dit soort bedrijven toe, dat zelfs als je in het bel me niet register staat, je lastig blijft vallen.
Er bleek een bandje mee te lopen, waar het gesprek mee werd opgenomen. Hoezo, privacy?
Teneinde het gesprek beleefd af te ronden, zei mijn vrouw: "Stuur uw voorstel maar op."
Ada ging een stukje wandelen met een vriendin en deze vertelde haar, dat haar moeder van 84 of 85 jaar in haar huis was beroofd. Een paar Marokkaanse vrouwen kwamen haar een bos bloemen aanbieden, omdat ze kort geleden jarig was geweest. Heel aardig. Ze kwamen binnen en het kostte de moeder enige moeite om de dames weer buiten de deur te krijgen.
Toen ze later haar slaapkamer betrad, zag ze, dat haar juwelendoosje geplunderd was. Ze deed aangifte bij de politie, die haar kon vertellen, hoe dit in zijn werk gaat. Zodra de dames binnen komen, doen ze kauwgom tussen de deurpost, zodat de deur wel klemt, maar niet goed sluit. Een derde persoon sluipt daarna ongezien naar binnen en heeft een paar minuten de tijd voor zijn of haar rooftocht.
Het is maar, dat u gewaarschuwd bent!
Dezelfde kauwgomtruc past Pretium Telecom toe. Want terwijl mijn vrouw nooit heeft gezegd, dat wij weer terug gingen naar deze stalkers, luidde de beginzin van de aan mij gerichte brief: "Welkom terug en gefeliciteerd met uw keuze voor het Pretium Weekend Vrij abonnement voor uw vaste telefoonaansluiting."
Op de volgende pagina staat: "U hoeft niets te doen. Wij zorgen ervoor, dat de overgang van uw vastnetabonnement naar Pretium Telecom binnen enkele weken plaatsvindt."
Een handtekening is kennelijk niet nodig. Een telefoontje op een ongelegen moment is genoeg om je erin te luizen.
Maar gelukkig staat er een ontsnappingsclausule in de brief: "Of wilt u alsnog afzien van gebruik van Pretium Telecom, neem dan binnen zeven werkdagen na ontvangst van deze brief contact met ons op. U hoeft slechts de helpdesk te bellen: 071-7113753.
Maandagochtend krijgen ze mij aan de lijn!
De moraal van dit verhaal: hoed u voor Marokkaanse vrouwen, die met een variant op de babbeltruc u zomaar bloemen aan komen bieden, en hoed u voor het bedrijf, dat op een andere wijze de kauwgomtruc toepast: Pretium Telecom!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Vandaag, woensdag 28 september, ontvingen we een brief van Pretium met de volgende opening: Geachte heer Breed,
BeantwoordenVerwijderenOnlangs heeft u zich aangemeld voor het Pretium Telecom vastnetabonnement. Helaas heeft u gedurende de 7 dagen bedenktijd te kennen gegeven af te zien van de overeenkomst met Pretium Telecom.
Tsja, zo kun je een behoorlijke draai geven aan je eigen leugenachtige brutaliteit.