vrijdag 29 maart 2013

Euphonium

Als hoofdsponsor heb je bijzondere voorrechten. Daar maakten mijn vrouw en ik gisteren gretig gebruik van. Normaal gesproken werk ik op donderdagavond, maar doordat we gisterenmorgen Paasontbijt hadden op ons werk, ben ik in Katwijk gebleven en was ik 's avonds vrij. Zodoende konden we naar Amsterdam voor een voorspeelavond op het Conservatorium.
Er was een koperavond, waarop een van onze dochters trompet zou spelen. Het was wel even haasten. Om 5 uur zat mijn werkdag erop en fietste ik tegen de koude wind in naar huis, waar we snel rijst met bloemkool en kaassaus aten. Vervolgens fietsten Ada en ik naar Leiden Centraal, waar we net op tijd waren voor de trein van 3 voor half 7 naar Amsterdam. Vandaar wandelden we naar het naast de Openbare Bibliotheek gelegen Conservatorium om te luisteren naar studenten, die begeleid op de piano, klassieke werken ten gehore brachten op trompet of hoorn.

Deel 2 en 3 van het Tweede Hoornconcert van Wolfgang Amadeus Mozart was het meest bekende muziekwerk, wat we die avond hoorden.

Als hoofdsponsor luisterden we aandachtig naar een andere trompetspeler, die "Fantasie Concertante" van Theodore Hoch speelde. Natuurlijk waren wij bevooroordeeld, maar wij vonden die live-uitvoering erg goed klinken.
Op het programma stond als laatste een concert van Martin Ellerby op Euphonium. Nu weet ik aardig wat van muziek, maar van een euphonium had ik nog nooit gehoord.

Ons werd verzocht om aan de rechterkant van de Bernard Haitinkzaal te gaan zitten, zodat we het instrument niet alleen konden horen, maar ook konden zien. Het is ongelofelijk, wat een rijkdom aan klanken deze student uit het euphonium wist tevoorschijn te toveren.

Op youtube blijken aardig wat muziekstukken met euphonium te vinden, o.a. van de door mij bewonderde muzikale duizendpoot Carl Jenkins.
Op weg naar het station sneeuwde het lichtjes. Maar ja, het was dan ook Witte donderdag....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten