vrijdag 16 augustus 2013

Truus van Duijvenbode

Gisteren hoorde ik, dat Truus van Duijvenbode vorige week is overleden. Ik kende haar ruim 20 jaar. Zij was al die tijd voorzitter van schildersvereniging "Pictura" in Katwijk. Ieder jaar hadden ze een zomertentoonstelling in "Het Witte schooltje", maar dat was net verkocht. Er werd acuut naar een andere tentoonstellingsruimte gezocht. Ik bood als filiaalhoofd de bibliotheek van Katwijk aan den Rijn aan.
Deze noodoplossing voor "één jaar" werd een jaarlijks terugkerende traditie. Even traditioneel mocht ik ieder jaar een openingsact bedenken.

Daar Truus ook nog een vaste klant van de bibliotheek was, maakte ik regelmatig een praatje met haar. Mijn voorliefde voor duursporten is bekend, maar in haar jeugdjaren was ze een lange afstandszwemster van het zuiverste water. Vanuit de reddingsbrigade ontwikkelde ze dit talent. Op een gegeven moment zwom ze probleemloos 15 km!
Ik kende Truus vooral als een hartelijk gezelligheidsmens. En ze voldeed in hoge mate aan de eerste karakterschets, die je verwacht van een voorzitter van een schildersvereniging: ze was kleurrijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten