vrijdag 23 mei 2014

Vogelaarwijken of de Roodmus

Een jaar of 7 geleden werd de Nederlandse taal verrijkt met een nieuw woord: de Vogelaarwijk. Deze naar minister Ella Vogelaar genoemde wijken waren in de praktijk wijken, waar je niet voor je plezier zou gaan wonen. De term "Vogelaarwijk" was een eufemisme voor een probleemwijk.
Noch Leiden, noch Katwijk hadden een "krachtwijk", nog zo'n verhullende term voor een hoop woonellende, binnen de gemeentegrenzen. Tot halverwege deze week dan.
Op weg van of naar mijn werk bij de bibliotheek van Katwijk zag ik bij het huis aan het eind van de Cantineweg diverse mannen met fototoestellen met telelenzen staan. De eerste keer rijdt je er schouderophalend aan voorbij. Maar na een paar dagen groeit toch wel het besef, dat hier iets bijzonders aan de hand was.
Nu is een bibliothecaris van nature nieuwsgierig. Je wilt immers op alle terreinen je kennis vergroten. Vanmorgen fietste ik wederom langs een aantal vogelaars. Ik stak de weg over en liep op hen af met de vraag, welke bijzondere vogel hier te bewonderen was.

Het bleek om de roodmus te gaan, die in de bomen rond het huis huisde.

Mogelijk gaan de vogels hier nestelen.

Op zich heel bijzonder, als je het verspreidingsgebied van de roodmus bekijkt.

Daar ik om 9 uur aa de slag moest op de Schelpendam, fietste ik vrij snel verder. Bij de afdaling van de Nachtegaallaan zag ik een andersoortige vogelaar: een valkenier, die met een roofvogel op zijn arm op een grasveldje stond.

We hebben het hier al met al over een Vogelaarwijk van 3 kilometer lengte, die ik diverse keren per week doorkruis als zeer beperkte vogelaar. Mijn specialiteit betreft de ijsvogels en dan met name de bontgekleurde varianten ervan.
Deze ijsvogels zijn in de wintermaanden na een dag of 4 vorst te spotten op de Vogelplas, waar zij zich op diverse manieren met behoorlijke snelheid vover het ijsoppervlak bewegen.
Zo bont gekleurd zagen de vogelaars noch de valkenier eruit. Zij droegen zonder uitzondering schutkleuren. Beide typen vogelliefhebbers concentreerde zich op hun eigen vogelsoort. En nu maar hopen, hoewel het ongetwijfeld mooie natuurfoto's oplevert, dat de slechtvalk geen roodmussen gaat vangen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten