vrijdag 27 juni 2014

De rode loper

In de bijna 35 jaar, die ik werkzaam ben bij de bibliotheek, heb ik een hoop meegemaakt, maar nog niet, dat ik met een rode loper werd ontvangen. Ik moest vanmiddag invallen in de bibliotheek van Rijnsburg en daar fietste ik om half 1 naar toe.
Kennelijk was men zo blij met mijn komst, dat ik ontvangen werd met een rode loper.

Maar zoals altijd in het leven is er ook een alternatieve verklaring voor de rode loper mogelijk. De bibliotheek is gevestigd in het voormalige raadhuis van Rijnsburg en er werd niet lang na mijn aankomst in de voormalige raadszaal een burgerlijk huwelijk gesloten.

Peter, de opruimhulp met wie ik de uitlening draaide, vertelde, dat dit al de derde keer was, dat hij dit meemaakte. Voor mij was het de eerste keer, dat ik op mijn werk met een bruiloft te maken kreeg.
Na deze huwelijksplechtigheid vertrok het hele gezelschap naar de kerk voor de inzegening van het huwelijk. Om een uur of half 4 kwamen de feestgangers weer terug naar "De Burgt" voor de receptie.

Als bibliothecaris had ik de grootste lol. Een paar jonge kinderen in feestkleding kwamen boeken uitzoeken. Een jongetje nam zijn vader mee, die hem voor mocht lezen op de receptie. Hoezo ontlezing?
Om 5 over 5 had ik alles wat ik af moest sluiten afgesloten en hielp ik een vrouw van dik in de 70 nog even.
"Ik wist niet, dat je hier een huwelijksfeest kon geven", zei ze.
"Hebt u plannen?", vroeg ik.
"Nou, dat niet", kreeg ik lachend als antwoord: "Ik ben al 50 jaar tot volle tevredenheid getrouwd."
Bij het verlaten van "De Burgt" moest ik constateren, dat de rode loper inmiddels was verdwenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten