zondag 2 oktober 2016

Korenslag

Het was een drukke dag gisteren. Het was mijn zaterdagdienst en dat betekende een lange dienst: van kwart voor 10 tot kwart over 4. Het was de eerste zaterdag na de asbestcrisis in de Hoofdbibliotheek, dus dat betekende toch wat meer drukte dan gewoonlijk. Vooral met boeken uit andere vestigingen, die op de Hoofdbieb ingeleverd werden, hadden we onze handen letterlijk en figuurlijk meer dan vol.

Na mijn werk fietste ik door naar mijn neef Eric, waar ik met Ada het nieuwe huis van hem en Welmoed ging bekijken. Om 10 voor 6 zaten we weer op de fiets naar Noordwijkerhout. Het was droog, toen we vertrokken, maar nog geen kilometer verder zaten we een een korte maar krachtige regenbui. De straten stonden in mum van tijd blank, we hoorden enkele flinke donderklappen, maar bij het binnenrijden van Noordwijkerhout zagen we een dubbele regenboog.

We trapten door naar "Hudson's", waar we met Bas, Nel, Tim en Sheila gezellig aten met de nodige lachsalvo's tussendoor. Na het eten moesten we een beetje haasten om op tijd in "De Schelft" te zijn, voor mij een bekend oord vanwege de jaarlijkse deelname aan de Omloop van Noordwijkerhout.
Nu kwamen we echter voor iets anders, ook een jaarlijks festijn: Korenslag Bollenstreek. De aftrap was voor "Elan". Met dit Zuidafrikaanse lied had dit Noordwijkerhoutse koor een sterke opening, maar daarna vond ik het toch allemaal wat te vlak.

Dat gold niet voor "Harlem Nocturne", dat de meest complete show van de avond verzorgde. Dit koor uit de Spaarnestad, met Lotte van Walstijn in de gelederen, had niet alleen aan het oor, maar ook aan het oog gedacht met een originele lichtshow.

Een geheide winnaar, dacht ik, maar daar dacht "Voices" uit IJmuiden met koorlid Willem Jongsma anders over. Met "Ice Queen" hadden ze het mooiste lied van de avond.

Het organiserende koor "Bloom" zong buiten mededinging geweldig toonvast en trefzeker en door de verwisseling van plaats van de koorleden na ieder lied was het geheel behoorlijk afwisselend.

Dat gold zeer zeker voor "Cigale". Dit sextet bracht a capella een vijftal liedjes met veel humor.

Ik vond dat de man, die bij "Cigale" de liedjes aan elkaar praatte, zowel qua uiterlijk als qua doen en laten veel weg had van Godfried Bomans.

Daarna kwam de uitslag van deze Korenslag. De winnaar was verrassend genoeg "Elan". Maar dat mocht de pret niet drukken: we hadden een prima muziekavond gehad. Amateurkoren kunnen een grote hoogte bereiken!
Na nog wat gedanst te hebben fietsten Ada en ik om half 1 richting Leiden. De warmte van september was met oktober op de kalender definitief verdreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten