vrijdag 26 november 2010

Preventiemedewerker

In de week, dat ik de basiscursus voor Preventiemedewerker ging volgen, bleek ik me ineens in een illuster gezelschap te bevinden. Ook paus Benedictus XIV begaf zich onverwachts op het terrein van de preventiemiddelen.

Gezien het gedrag van zijn ondergeschikten is het een tikkeltje aan de late kant, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Nu we het daar toch over hebben: tijdens de cursus kwam de gedragscode ter sprake, net als de RIE, de Risico Inventarisatie en Evaluatie. Waar zitten de gevaarlijke plekken in je organisatie en hoe maak je dit veiliger. Via een Plan van Aanpak kun je systematisch deze punten aanpakken.
Vergeleken met de andere bedrijven, die een preventiemedewerker in spé naar de basiscursus in Amersfoort gestuurd hadden, kwam onze bibliotheek er goed uit. Wij hebben onze zaken wat dat betreft goed op orde. RIE's uit 2004 of onvolledige RIE's kwamen zeer regelmatig voor.
Het was een zeer leerzame dag. De volgende dag ging ik er meteen mee aan de slag middels het maken van een vluchtplan voor de Hoofdbieb.
Tot slot heb ik als kersverse Preventiemedewerker, nadrukkelijk ook voor gemeenteraadsleden, al meteen een gouden tip voor jullie: wees voorzichtig met een al dan niet botte bijl!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten