zaterdag 20 oktober 2012

Muiderkring

Pieter Corneliszoon Hooft (1581-1647), de drost van Muiden en een vooraanstaand letterkundige en historicus, nodigde in de jaren 1615-1645 's zomers graag kunstminnende vrienden op het Muiderslot uit voor literaire en muzikale avonden. Huygens, Vondel en Bredero namen hieraan deel, Sweelinck mogelijk ook, vader en dochters Roemer Visscher kwamen er, en geleerden als Vossius, Barlaeus en Grotius lieten zich er zien.

De befaamde Muiderkring.
Vandaag moest de tijdelijke huisvesting van Het Kompas worden leeggehaald. Diverse tafels, stoelen en kasten waren door ons gereserveerd, net als een huurbusje.
Siebe ging deze ophalen in Zoetermeer, terwijl Ada en ik alle spullen alvast buiten zette. Ana kwam later ook naar Het Kompas.
De eerste lading was voor ons thuis, de tweede lading moest naar Amstelveen en Rotterdam, naar twee van mijn dochters. Daar er in een busje maar 3 personen kunnen zitten, bleef ik in de Leidse regio. Ik ging boodschappen doen bij De Helianth en op de markt.
Na alles thuis gebracht te hebben, belde ik naar René Strelzyn. Daar hij aan de Muiderkring woont, leek het me, dat hij het leuk zou vinden om de oude schoolplaat "De Muiderkring" van Johan Herman Isings te krijgen.
Mijn vermoeden klopte. Een half uur later fietste ik naar de Muiderkring, waar ik hartelijk werd ontvangen door Irma en René Strelzyn. We hadden het over van alles en nog wat. Over de kinderjaren van mijn trainingsmaat in de DDR en uiteraard over het het schaatsen en dan met name over onze voorliefde: het natuurijs.
Op weg naar huis deed ik nog wat boodschappen, waarna ik de uitdragerij in de huiskamer wat verminderde door bijna alles, wat ik in mijn eentje dragen kon, naar boven te sjouwen. Ook de w.c.'s werden door mij gereinigd, zodat de echte sjouwers om een uur of 6 in een wat properder huis binnenkwamen.
Want zegt het spreekwoord niet: zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten