zaterdag 21 november 2015

Dreaming of Kate

Onlangs kreeg ik van Bas Warnink een mailtje onder de kop "Keet?"
Wie mij een beetje kent weet, dat deze brave en oppassende burger zich altijd verre heeft gehouden van keten. Sterker nog, ik zou niet eens weten hoe dat moet!
Gelukkig hoefde ik me niet op dit voor mij wezensvreemde terrein te begeven. Het bleek om "A tribute to Kate Bush" te gaan.

Sinds haar komeetachtige binnenkomst in de muziekwereld ben ik een fan van Kate Bush. Er ging een schok door me heen, toen ik "Wuthering Heights" voor het eerst op de radio hoorde. Dat je zo hoog en zuiver kunt zingen!

Voor de vorm moest ik nog even met Ada overleggen, maar voor mij stond vast, dat ik de uitnodiging voor "Dreaming of Kate" zou aanvaarden. Derhalve bracht ik gisteren na de schaatslessen mijn sportkleding en mijn kluunschaatsen thuis en fietste ik daarna meteen door naar het station van Leiden, waar ik de trein naar Hoofddorp pakte. Vandaar wandelde ik naar "De Duycker", waar ik Tim de Beer en Bas en Nel Warnink ontmoette.
Gevieren gingen we kijken en vooral ook luisteren naar "Dreaming of Kate". Eigenlijk kwam je ogen en oren tekort. Wat een wervelende show van de uit Haarlem afkomstige zangeres Maaike Breijman en haar loepzuiver spelende Engelse band.

Na vrijwel ieder nummer volgde in de coulissen en soms zelfs op het podium een razendsnelle verkleedpartij. Allerhande uitdossingen, die Kate Bush zelf gebruikte bij haar muziekfilmpjes, keerden op het poppodium in Hoofddorp terug.

Ook de mime-achtige dans van Kate en de mimiek van deze Engelse zangeres waren te bewonderen in de show van twee keer drie kwartier, waarbij we ons geen seconde verveelden. Daar Kate zelf slechts eenmaal op tournee geweest is toen ze in 1978 doorbrak en in 2012 in Londen een serie van 22 concerten gaf, die in mum van tijd waren uitverkocht, moesten we het doen met deze geweldig goede coverband. Ik kan iedereen aanraden om naar "Dreaming of Kate" te gaan, als deze band bij je in de buurt optreedt. Je zult er geen spijt van krijgen!

Nu zijn Bas en ik de laatste jaren naar diverse coverbands geweest van onder andere "The Doors", "Pink Floyd" en "Led Zeppelin". Het waren stuk voor stuk zeer goede bands. Mijn vriend maakte daarbij een zeer terechte opmerking: "Als je zo'n goede coverband hoort, dan krijg je nog meer bewondering voor het origineel!"
En zo is het maar net. Maaike Breijman is een geweldige zangeres, maar Kate Bush heeft nog net iets extra's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten