donderdag 19 november 2015

"Ik wist niet, dat jij naar Parijs ging!"

Gisteren werd ik op een wederom grauwe dag aardig in het zonnetje gezet. 's Avonds werd ik door GroenLinks gefeliciteerd met het winnen van de fotowedstrijd rond de klimaattop. De naam is door de afschuwelijke moordpartij in Parijs veranderd van "Mijn Paris moment" naar "Mijn climate moment".
Naast lovende woorden was er een fles wijn met een etiket met de onderstaande foto, die in januari 2009 op de Kaag gemaakt is door mijn trainingsmaat Jos Drabbels.

Wat dat aangaat zijn schaatsers op natuurijs net zulke iconen als de ijsberen als het gaat om de opwarming van de aarde. Beide dreigen uit te sterven als de temperatuur in de rest van deze eeuw net zo blijft stijgen als de afgelopen 20 jaar.
Vanmorgen fietste ik in wederom veel te warm weer naar de Leidse IJshal. De opkomst van de "Krasse knarren" was bijzonder goed te noemen. Er werden veel opmerkingen gemaakt over de foto en het artikel in het Leidsch Dagblad van gisteren.

De meest hoopvolle opmerking was: "Ik wist niet, dat je naar Parijs ging!"
Ik moest deze "Krasse knar" teleurstellen. Deze schaatstrainer stuurt zijn kat naar Parijs.

Dat gebeurt in de vorm van een vinyldoek van 1 bij 2 meter, die meegaat naar de klimaattop in Parijs, nadat ik er op zondag 29 november mee gelopen heb tijdens de klimaatparade in Amsterdam. Deze loop ik uiteraard in schaatskleding.

De gebruikelijke piramide ging af en toe behoorlijk hard op het voor ons ongebruikelijke werkijs. Zozeer, dat ik door het peloton een rondje gelapt werd, toen er voor me een gat viel. In mijn eentje probeerde ik dit gat te dichten. Uiteindelijk was dit gelukt, zij het, dat het op iets andere wijze geschiedde dan mij voor ogen stond. Bij de twintigste ronde werd ik in mijn kraag gevat door Arthur van Winsen.
Wie ook in zijn kraag gevat werd was Hans den Outer. Dit ontsnapte lid van de "Twee van Breda" werd op hardhandige wijze gearresteerd door Koos van Schie. Hans had pech.
Voor het eerst dit seizoen reden we in een peloton van 23 man rond. We gaan vooruit. Als dit de voorbode is van een natuurijsperiode, dan ziet het er goed uit. We zijn zo langzamerhand wel weer eens toe aan een Molen- en Merentocht op de Kaag.

1 opmerking:

  1. Leuk! Gaaf dat je foto op de klimaatconferentie te zien is :-) is ook een mooie foto!

    BeantwoordenVerwijderen