donderdag 4 februari 2016

Orla de Kikkerslikker

In het kader van de nationale voorleesdagen was op de school van mijn vrouw het plan ontstaan, dat leerkrachten uit hun favoriete kinderboek voor zouden lezen. Om het wat meer cachet te geven, werden nog wat oud-collega's ingeschakeld en een verdwaalde bibliothecaris, die "Orla de Kikkerslikker" als favoriete voorleesboek had.

In mijn jaren als hoofd van de bibliotheek in Katwijk aan den Rijn heb ik eindeloos voorgelezen uit dit boek van de Deense auteur Ole Lund Kirkegaard. Deze veel te jong overleden schrijver is vooral bekend door het eveneens humoristische jeugdboek "Pudding Tarzan".

Nu zijn de boeken van Kirkegaard net zo leuk als die van Roald Dahl. De boeken van Dahl waren in de jaren '80 en '90 bij de meeste kinderen bekend.

Terecht overigens. Ze waren en zijn reuzegoed!

Maar dat gold en geldt ook voor de boeken van deze Deense schrijver.

Derhalve fietste ik gisterenmorgen naar "Het Kompas" in Voorschoten, waar ik voor een groep van 20 enthousiaste kinderen 20 minuten voorlas uit "Orla de Kikkerslikker". De kinderen lagen af en toe dubbel van het lachen.

Het spreekt voor zich, dat ik iedere onderwijzer, bibliothecaris en (groot)ouder dit boek van harte aan kan bevelen. Maar dat geldt ook voor alle kinderen. Lees dus allen "Orla de Kikkerslikker". Je zult er geen spijt van krijgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten