vrijdag 24 januari 2014

De zelfzuchtige reus

Als je het weer van de afgelopen week in ogenschouw neemt, zou je niet zeggen, dat we in weerkundig opzicht een interessante week beleven. Hier in het westen van het land stond er iedere dag grauw weer met zeer veel regen op het programma.

Vanmorgen kreeg ik op weg naar mijn werk een flinke bui op mijn kop. Gelukkig had ik mijn regenbroek al aangetrokken, toen ik van huis vertrok.
Vanmiddag was het gelukkig droog en zag ik zelfs de zon nog even. Volgens mij deze werkweek eerste keer.
Ik fietste om 5 uur naar de Leidse IJshal, waar ik voor de IJVL schaatsles mocht geven aan kinderen. Er was weer een nieuw kind bij, die met een vriendin mee was. Zo zoetjesaan zijn we stiekemweg toch aan de 40 kinderen gekomen.
Samen met Walter Boon gaf ik de beginnersgroep les, waarbij Walter een oefening met de zijwaartse afzet had bedacht.
Middels een lange plastic stok hadden we een paar speelse elementen in de schaatsles ingebracht: de kinderen moesten onder de stok doorschaatsen, maar de stok werd door ons steeds lager gehouden. Op een gegeven moment doken de kinderen er onder door. Tot mijn stomme verbazing deed de fors gebouwde Alexander Marselis dat ook!
Met de hele beginnersgroep reden we "aan de stok" een rondje. De 7 kinderen hielden de stok vast en schaatsten. Ik gleed gewoon mee. Je verbaast je er dan over, hoeveel kracht deze kinderen gezamenlijk kunnen ontwikkelen. Met een paar tikspelletjes sloten we deze leuke les af.
Thuis gekomen keek ik op www.weerwoord.be en tot mijn stomme verbazing zien de weerkaarten er over een dag of 6 voor schaatsliefhebbers beslist niet kansloos uit.
Maar dan vooral voor het noordoosten van het land. Net zoals dat de afgelopen en vermoedelijk ook de komende paar dagen het geval is.

Kennelijk worden de Groningers op alle mogelijke manieren gecompenseerd voor de aardbevingen als gevolg van de gaswinning....

Wellicht kan er volgend weekeinde in Groningen op ondergelopen weilanden en ondiepe sloten geschaatst worden!

De temperatuurkaarten, en zeker die van gisteren, lieten zien dat slechts een klein deel van Nederland in de vorst zat.

Deze temperatuurkaart riep bij mij een sprookje van Oscar Wilde in herinnering: "De zelfzuchtige reus".

In dit sprookje is het in het hele land in de lente en de zomer warm, behalve in de tuin van de reus, waar de winter het hele jaar aan blijft houden. Deze winterse uithoek bij Nieuw-Beerta past dus goed bij het verhaal van "De zelfzuchtige reus". Terwijl wij nog volop in de verlengde herfst zitten, hebben zij al lekker winter!

Zij wel!
"De zelfzuchtige reus" komt uit de magnifieke sprookjesbundel "De gelukkige prins" van Oscar Wilde.

Ook al is het weer in het westen van Nederland niet bepaald sprookjesachtig te noemen is, het lezen van de verhalenbundel "De gelukkige prins" van Wilde kan ik iedereen van harte aanbevelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten