maandag 24 maart 2014

The Greatest Show on Earth

Begin jaren '70 brak een Amerikaanse groep in Europa door met de typisch Amerikaanse naam "The Greatest Show on Earth". In Nederland is deze progressieve rockgroep nooit echt doorgebroken.

Maar vandaag was dan de grote dag. De Randstad Holland beleefde "The Greatest Show on Earth". Nu zijn we een Calvinistisch land, dus we mogen er niet mee te koop lopen. We verpakten het dus als de Nuclear Security Summit. Hiervoor gooien we de halve Randstad plat. Het mag wat kosten, maar dan heb je ook wat.

En waar je bij andere grote shows mensen hebt, die stiekem naar binnen willen glippen zonder te betalen, daar was dit keer absoluut geen sprake van. De Staat der Nederlanden zorgde er voor, dat iedereen netjes via de belastingen meebetaalde.
Maar het resultaat mocht er zijn!

Op deze zonnige maar koele morgen fietste ik op half 9 naar Katwijk toe om te gaan werken. Wat opviel was de serene rust op de A44. Deze ligt op zo'n 700 meter van ons huis af en normaal gesproken hoor je een gonzend geluid van het drukke autoverkeer. Nu was dat helemaal afwezig. Het leek wel een autoloze zondag.
Ik fietste naar de Haagsche Schouw, waar ik naar de Voorschoterweg in Valkenburg fietste. Overal stonden politieagenten en een serie verkeersregelaars, maar als fietsers mochten we gewoon doorrijden.

Wel stonden er her en der wegafzettingen klaar voor het moment, dat je niet over of onder de Tjalmaweg door zou mogen.

Op voormalig vliegveld Valkenburg was het een bedrijvigheid, die ik niet meer gezien heb sinds 1991, toen Valkenburg doorvoerhaven van het Amerikaanse leger was om Saddam Hoessein uit Koeweit te verjagen.
De Tjalmaweg was ook onwaarschijnlijk stil. Ik kon overal lekker doorfietsen en kwam zo ruim op tijd op de Hoofdbibliotheek aan. Hier was het ook rustiger als normaal. Een paar collega's hadden er voor gekozen om thuis te werken, net als forenzen uit de halve Randstad.

Inmiddels was de NSS in Den Haag begonnen toen ik op weg naar huis met een collega opfietste tot Rijnsburg, waarna ik over de Rhijnhofweg de Sleutelstad binnen kwam rijden. Het was nog steeds stil, zowel op de A44 als op de Tjalmaweg.
De VVD roept al jaren om meer blauw op straat. Nou, ik kan u garanderen: vandaag is dat gelukt! Maar ja, je maakt niet iedere dag "The Greatest Show on Earth" mee met heerlijk frisse lucht zonder uitlaatgassen. Dat mogen ze vaker doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten