zaterdag 7 januari 2012

Nova Zembla

Eén van de prachtigste verhalen, die meester Modderman in de 5e en 6e klas bij geschiedenis vertelde, was dat van de overwintering op Nova Zembla. De strenge winter van 1962-1963 lag nog vers in het geheugen, dus wij konden ons daar wel iets bij voorstellen.
Op de middelbare school passeerde "De overwintering der Hollanders op Nova Zembla" ook nog wel eens de revue, ditmaal als schoolvoorbeeld van de Romantiek. In de Romantiek werd het vaderlandse verleden verheerlijkt, in dit geval door Hendrik Tollens.
Als goed bibliothecaris en als liefhebber van natuurijs stemde ik meteen in met het verzoek, om de verfilming van het avontuur met vrienden te gaan bekijken.

Met Ada fietste ik naar Leiden Centraal, waar we de trein naar Beverwijk namen. Bij Cineworld hadden we om 5 uur afgesproken. In deze bioscoop heb ik 2 jaar geleden "De hel van '63" gezien. Een week later reed ik op natuurijs, dus wie weet...
Met Tim de Beer, Joep Kapiteyn, Rob en Margriet Ammerlaan, Willem Jongsma en Lotte van Walstijn aten we, kletsend en lachend, onze hertenbiefstuk of andere lekkere gerechten.
Het toetje bestond voor de helft van het gezelschap uit ijs. Zelf ging ik uiteraard voor de variant, die onder de naam "Hollands glorie" werd gepresenteerd en geserveerd. Rob, Margriet, Tim en Joep gingen naar "Sherlock Holmes", eveneens bekend uit de detectiveverhalen van Arthur Conan Doyle.
Met Willem, Lotte en Ada begaf ik me om kwart voor 7 naar de 3D-film "Nova Zembla".

Na de gebruikelijke promotiefilmpjes konden we onze 3D-brillen opzetten, daar Nova Zembla begon. Een overweldigend begin. Doutzen Kroes in 3D. Er is 15 jaar geleden een andere Kroes in beeld gekomen, die met de woorden "It giet oan" het begin van een andere barre tocht aankondigde.
De film was erg mooi. Door de 3D-brillen kreeg je een dieptewerking, die je bij andere films niet zo hebt. Vooral de natuurbeelden kwamen hierdoor goed tot hun recht. De kloven met in de diepte een waterval waren echt overweldigend!
Het ruwe leven aan boord van het houten zeilschip was levensecht, net als de wil tot overleven in "Het Behouden Huys".

Zo kun je geschiedenis weer tot leven brengen. Aan het eind van de film stak Doutzen Kroes haar hand uit, en hoewel ik zeker 20 meter van het scherm af zat, leek het of ze me bijna aanraakte.
De hoofdpersoon, Gerrit de Veer, op wiens logboek het verhaal van de overwintering op Nova Zembla is gebaseerd, schreef de eerste Nederlandstalige bestseller. Hendrik Tollens deed het twee eeuwen later nog eens dunnetjes over, net zoals weer 2 eeuwen later dit verhaal de eerste Nederlandstalige 3D-film opleverde.
"De reis om de noord" werd een mislukking, maar het doorzettingsvermogen van de bemanning van het schip onder leiding van Willem Barentsz en Jacob van Heemskerk, is legendarisch.
Ik vond "Nova Zembla" een overweldigende ervaring en kan iedereen aanraden, om deze film in de bioscoop te gaan kijken. Hij zal ooit wel eens op de televisie komen, maar daar zit je dan zonder 3D-bril....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten