donderdag 1 januari 2015

"Iedereen kan zingen, maar niet iedereen is een zanger!"

Natuurlijk begin ik dit nieuwe jaar met iedereen een gezond, gelukkig, sportief en muzikaal 2015 toe te wensen. En wijsheid zou ik er aan toe willen voegen getuige de spreuk, waarmee ik mijn blog dit jaar open.

Nu zullen veel mensen zich afvragen, van wie deze wijze spreuk afkomstig is. Ongetwijfeld zullen velen daarbij vermoeden, dat het afkomstig is van grote denkers als Oscar Wilde, de grootmeester van het aforisme, of van Johann Wolfgang von Goethe, de grootste Duitse dichter.

In dat geval moet ik hen teleurstellen. Het citaat is afkomstig van Wim van Huis, de gitarist van "The Shoes". Na een training met de "Krasse knarren" in de Leidse IJshal kwam het gesprek op muziek terecht. Eén van de aanwezigen zei, dat hij niet kon zingen, waarop Wim deze diepzinnige spreuk zorgvuldig formuleerde: "Iedereen kan zingen, maar niet iedereen is een zanger!"

Het is net als met de uitspraken van Johan Cruijff: hoe langer je er over nadenkt, hoe meer er in zit. Wat dat aangaat heeft hij een evenknie in zijn broer Frits, die eveneens een klassieker produceerde met zijn uitspraak: "Ervaring is vooral weten, wat je niet moet doen!"
Daarbij had Wim wel eens beter naar zijn broer mogen luisteren, want hij zat in Vietnam, terwijl Frits en ik de Elfstedentocht schaatsten.

Een jaar later had Wim lering getrokken uit deze pijnlijke ervaring en kon ik met de gebroeders Van Huis in een sneeuwstorm op de Gouwzee een prachtige tocht schaatsen.

Ik hoop dit jaar nog vaak met deze wijze broers op het ijs te staan. Een mens is nooit te oud om te leren.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten