vrijdag 9 januari 2015

Lanzarote


Vanmorgen stond ik in de uitlening op de Hoofdbibliotheek. Een klant kwam naar me toe. Hij had een paar boeken van Lanzarote willen verlengen, maar had per ongeluk op inleveren gedrukt. Op zich geen probleem, ware het niet, dat 2 van de 3 boeken over Lanzarote gereserveerd waren.
Nu gebeurt het vaak, dat zo'n boek gereserveerd is, omdat het uit een ander filiaal kwam. Ik legde een van de gereserveerde boeken op de plaat en zie daar: het was een gewone reservering.

"Ik kan het boek helaas niet meegeven, want de lener heeft inmiddels een bericht ontvangen, dat de reservering binnengekomen is", zei ik.
De klant probeerde nog, of hij het andere boek nog een dag zou mogen lenen. Hij wilde graag nog een aantal kopieën maken thuis.
Terwijl ik een oplossing aan het bedenken was, hoe ik dat voor elkaar kon krijgen, kwam een tweede klant naar de balie toe. Hij had de boeken over Lanzarote gereserveerd.

Het bleken 2 oud-collega's van elkaar te zijn. Het probleem werd in onderling overleg opgelost. De boeken werden afgestempeld op de pas van degene, die ze gereserveerd had. De andere klant nam ze dit weekeinde mee met de afspraak om ze bij de andere thuis af te geven.
En het mooiste moest nog komen. De klanten hadden een drietal overlappende dagen op Lanzarote. Ze zouden dan afspreken om elkaar op een terrasje te ontmoeten tijdens hun wandelvakanties.
Kijk, dit is nu de ontmoetingsfunctie van de bibliotheek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten