donderdag 22 maart 2012

De NS zet de postkoets in

In het buitenland heb je regelmatig stakingen in het openbaar vervoer. Met name de medewerkers van de spoorwegen zijn dan vaak als staker ingeschreven.

Wij hebben dat niet nodig. Sinds de privatiseringsrage ons lage landje bereikte, hebben wij de puike samenwerking tussen de NS en Prorail.

Na de sneeuwbuien op 3 februari was het spoorverkeer een week ontregeld.

Vanmorgen kwam op de radio in het nieuws, dat door een wisselstoring het hele treinverkeer rond Amsterdam en Schiphol plat lag. Normaal hoor je dan, dat de NS bussen inzet. Zo niet dit keer.
Dus ik zat te denken, welk alternatief de NS haar klanten vandaag aan zou bieden. De postkoets wellicht?

Later bleek, dat de NS toch bussen ingezet had, maar het stil had gehouden. Leuk voor degenen, die op een station zaten te wachten. Ik denk, dat een simpele basiscursus "klantvriendelijkheid" hier niet voldoende meer is. Hoeveel ellende moet er nog over de reizigers uitgestort worden, voor deze idiote privatisering wordt teruggedraaid?
Ik moest voor een cursus naar Hoofddorp. Het ging om "voordeel met je biebpas".
Het was een vervolg op de basiscursus, die ik een maand geleden had gevolgd. Nu was ik toch al van plan geweest om op de fiets naar Hoofddorp te gaan, dus mij maakte het verder niet uit. Het was prachtig fietsweer en de 26 km naar Probiblio waren geen straf, ondanks de noordoostenwind.
Ik kwam om half 10 aan, waar bleek, dat er nog maar een handvol cursisten was. Het begin werd een half uur uitgesteld. In de tussentijd kon ik even bijpraten met Pieter Mulder, met wie ik eind jaren '70 aan de Frederik Muller Akademie de opleiding voor bibliothecaris volgde. Van het schoolgebouw aan de Keizersgracht was het maar een klein stukje lopen naar onze stamkroeg "Piepel", waar we heel vaak over muziek zaten te bomen.

Om 10 uur begonnen we en 1 voor 1 druppelden de cursisten binnen. Uiteindelijk zouden ongeveer 20 van de 30 cursisten op komen dagen. We kregen uitgelegd, hoe je partners moet benaderen, waarbij de bibliotheek in ruil voor kortingen op vertoon van een bibliotheekpas extra klandizie op kan leveren. Een duidelijke win-win situatie.
Aan het eind van de ochtend werden een paar vrijwilligers gevraagd om zo'n gesprek met een partner te voeren. Er was juist een mooi plan aan mijn brein ontsproten. Mijn partner zou iemand van de KNVB zijn. In ruil voor een tweede toegangskaartje gratis bij de Europese kampioenschappen voetbal, leverde ik de KNVB een gloednieuwe doelgroep: vrouwen boven de 45 jaar. Het grote voordeel hierbij: er zitten geen hooligans tussen!
Ik moet zeggen: mijn gesprekspartner was af en toe lichtelijk verbijsterd.
Na de lunch zat onze cursus er op en fietste ik door naar de nieuwe bibliotheek van Hoofddorp. Mijn vriend en collega Bas Warnink was jarig, dus daar ik toch in de buurt was, kon ik hem mooi persoonlijk gaan feliciteren.
Op de terugweg reed ik bij mijn zus Annie langs, die gisteren jarig was. Zo kon ik ook mijn oudste zus feliciteren. Op deze wijze verenigde ik het nuttige en het aangename. Wat ook heel aangenaam was, was de wind in de rug op weg naar Leiden, zodat ik ook nog kon kijken naar een deel van het WK afstanden in Heerenveen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten