zaterdag 24 mei 2014

Week van de Amateurkunst

Veel mensen zal het vermoedelijk ontgaan zijn, maar dit is de Week van de Amateurkunst. In de Hoofdbibliotheek aan de Schelpendam in Katwijk was het onmogelijk om er aan te ontkomen.
Dat was het gelukkig wel op maandagavond, toen er een parfumavond was georganiseerd. Ik ben voor heel veel geintjes en gekke dingen te porren, maar dit gaat zelfs mij te ver. Ik heb totaal niets met parfum en "lekkere luchtjes". Dat is toch echt iets voor vrouwen.

Geef mij maar de geur van eerlijk zweet!

Maar gelukkig had mijn collega Francisca Westgeest diverse amateurmusici geregeld, die een akoestisch optreden verzorgden in de bibliotheek. Woensdagmiddag werd de spits afgebeten door Koos van Beelen, die op gitaar en ukelele relaxte muziek ten gehore bracht.

Zo speelde hij de intro van "Stairway to Heaven" van Led Zeppelin, dat juist die dag in het nieuws was door een royaltykwestie rond dit fantastische lied.

Altijd goed, deze reuring rond muziek. Het brengt je in aanraking met andere artiesten. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Randy California gehoord, noch van de groep "Spirit".

De dag erop speelden Eva Lagemaat en Meliisa Vooijs op viool en cello. Ze speelden in de drukke Hoofdbibliotheek, dat als stembureau voor de Europese verkiezingen dienst deed, werken van Reinhold Glière en Jean Sibelius.

Mijn conclusie was, dat ze iedere dag wel een aantal muzikanten mochten regelen om in de bibliotheek te spelen. Welnu, vanmorgen, toen ik met Nelina Houwaart, in het verleden een fervent bezoeker van hardrockconcerten, in de uitlening stond, traden twee rockgroepen op. Akoestisch wel te verstaan. Maar gek genoeg spelen rockgroepen akoestisch vaak met meer intensiteit dan puur akoestische groepen, zoals "The Golden Earring" met de akoestische serie "Naked Truth" heeft bewezen.

Eerst trad de Katwijkse groep "Bloomcoal" op.

Aansluitend was het de beurt aan de Noordwijkse groep "Noisette".
De zangeres het een stem, die klonk als een klok. Ik vond haar stem veel weg hebben van Tori Amos.

Francisca hield het meer op Anneke van Giersbergen van "The Gathering".

In ieder geval was bij zowel de bibliotheekbezoekers als bij het personeel de Week van de Amateurkunst goed in de smaak gevallen. Voor herhaling vatbaar dus. Francisca vertelde, dat ze van plan was om maandelijks amateurmuzikanten uit te nodigen voor een optreden in de bibliotheek. Ik zal aan haar doorgeven, welke zaterdagen ik werk....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten