vrijdag 7 november 2014

De nieuwe Pink Floyd

In de jaren '70 was het iets, waar je naar uitkeek: de nieuwe Pink Floyd. Je zorgde dan, dat je genoeg zakgeld bij elkaar gespaard had om de lp van deze psychedelische en symfonische rockgroep te kunnen kopen.

In "De Hobbit" in Nieuw-Vennep luisterden we graag naar deze fantastische muzikanten, die grensverleggend waren. Ook keken we daar naar films zoals "Pink Floyd Live at Pompeii".

Nadat Roger Waters, die de meeste composities voor zijn rekening nam, Pink Floyd verlaten had in 1985, duurde het na "A Momentary Lapse of Reason" nog 7 jaar voor "The Division Bell" verscheen.

Na 1994 verschenen er met enige regelmaat solo-projecten van de diverse groepsleden, al dan niet met andere grote namen uit de popmuziek.

Na het overlijden van toetsenist Rick Wright in 2008 had ik nooit verwacht, dat er nog werk van Pink Floyd uit zou komen, tot ik een paar weken geleden een bericht op internet las over "The Endless River".

Vanmorgen belde ik vanaf mijn werk naar "Plato" in Leiden of ze een exemplaar voor mij apart wilden leggen.
"Dat was niet nodig", kreeg ik te horen: "We hebben genoeg voorraad ingeslagen".
Om kwart voor 2 fietste ik naar het centrum van Leiden, waar ik een exemplaar van "The Endless River" kocht. Klaarblijkelijk was ik niet de enige, die op dat idee gekomen was, want nog voor de verkoop begonnen was, was de laatste Pink Floyd al meteen goud.

Thuis gekomen kon ik maar gedeeltelijk genieten van mijn nieuwste aankoop, want ik moest me omkleden omdat ik naar de Leidse IJshal moest om 2 uur les te geven aan kinderen.
Het waren voor mijn doen serieuze lessen met de nadruk op de zijwaartse afzet. Bij de buitenschoolse sport schoof ik 1 jongen door naar een trainingsgroep op de buitenbaan. Hij reed in betrekkelijk korte tijd 15 rondjes op de buitenbaan, waar de langzaamsten 3 rondjes reden. Het zegt iets over het niveauverschil, waarmee je als trainer soms te maken krijgt.
Bij het lesuur van de IJVL had was een jongen, die ineens doorhad, hoe hij pootje over moest doen. Hij kon er geen genoeg van krijgen. Voor de groep beginnende schaatsers is dit zeer snel: na 6 lessen!
Wat ook snel was, was mijn fietstocht naar huis. Eindelijk kon ik de prachtige cd "The Endless River" helemaal draaien. Een cd, die ik iedereen kan aanbevelen.

En nu maar hopen, dat we komende winter eindeloos over rivieren kunnen schaatsen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten