zondag 21 december 2014

Ergens munt uit slaan

Afgezien van het slijpen van mijn schaatsen en het fietsen van een paar kleine stukjes had ik een uitermate rustige zondag.

In een muntcatalogus zocht ik op, welke gelegenheidsmunt ik gisteren op mijn werk was tegengekomen.

Het bleek "Marathon" te zijn, een Griekse gelegenheidsmunt uit 2010. Het thema is de slag bij Marathon. Toen de Grieken de overwinning hadden behaald, liep de allereerste marathonloper, de Griekse soldaat Pheidippides van Marathon naar Athene om de overwinning te melden. Na 42 kilometer hardlopen meldde hij, dat de victorie was behaald en viel toen dood neer.
Ik was bij toeval op het bestaan van deze munten gestuit, toen ik een jaar of 8 terug een Euromunt met 2 koppen in handen kreeg.

In die tijd beantwoordde ik voor de bibliotheek nog veel Al@din-vragen. Het was dus een uitdaging om er achter te komen, wat de achtergrond van deze Luxemburgse munt was. Het bleek, dat ieder land in de Euro-zone het recht had om 1 keer per jaar gelegenheidsmunten uit te brengen met een andere afbeelding dan de traditionele "kop". Deze gelegenheidsmunt was altijd de munt van € 2,-.
Sinds ik op de hoogte was van het bestaan van deze bijzondere munten kijk ik, als het enigszins kan, ieder muntstuk van € 2,- na met de bedoeling deze te verzamelen. Het is niet mijn bedoeling om de verzameling compleet te krijgen. Daarvoor moet je veel te diep in de buidel tasten. Probeer überhaupt maar eens een euro uit Vaticaanstad in handen te krijgen. Dat lukt je niet, laat staan met een gelegenheidsmunt.
Het is wel de sport om er zoveel mogelijk te krijgen, maar dan wel met wat er toevallig langs komt. En nu we het over sport hebben, ik bezit er wel 2 met het thema "Olympische Spelen".

Deze is van de Olympische Spelen in Athene uit 2004.

En deze is van de Olympische Winterspelen in Turijn uit 2006.
Eén gelegenheidsmunt rond het thema "Sport" heb ik nog niet. Deze Griekse munt uit 2011 rond de "Special Olympics".

Ik ga hem niet kopen via internet. Dan is er iemand, die er munt uit wil slaan. En als je daar aan gaat beginnen, is het hek van de dam.
Uiteraard zit ik vol smart te wachten op de eerstkomende Elfstedentocht. En dat lijkt mij een uitmuntend idee voor een gelegenheidsmunt met het befaamde bruggetje van Bartlehiem op de kopzijde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten