maandag 15 mei 2017

Marc Lammers

's Lands meest bekende filosoof is wereldwijd gezien zonder enige twijfel Baruch Spinoza.

Er is een hele bibliotheek volgeschreven over zijn werk en de interpretatie ervan. In Rijnsburg is het Spinoza-huis te vinden met een standbeeld van Spinoza dat gemaakt is door Gerard Brouwer.

In Nederland is de filosoof Spinoza qua bekendheid voorbij gestreefd door iemand, die nog veel beter kon voetballen: Johan Cruijff.


De meest bekende uitspraak in plat Amsterdams is vermoedelijk "Elk nadeel heb zijn voordeel!"
En dit citaat is zeker toepasbaar op de stukken, die in de diverse media verschenen over mentale training na de onverwachte nederlaag van Feyenoord tegen Excelsior. Daarbij zat een prachtige kop met een uitspraak van Marc Lammers: "Feyenoord moet Sinterklaas-spanning hebben."
Want als het aankomt op Cruijffiaanse uitspraken, dan staat de voormalige bondscoach van het Nederlandse hockeyelftal zijn mannetje. Wat te denken van diens uitspraak "Ik heb nog nooit een wedstrijd gewonnen op mijn zwakste punt!"

Ik zal even wat prachtige citaten uit het artikel halen, waarmee iedere sporter zijn voordeel mee kan doen.
"The body achieves what the mind believes."
"Waar je struikelt, ligt je grootste schat begraven."

"Ik zeg altijd: kinderen die op straat spelen, zitten in een flow. Die hebben lol en denken echt niet: dadelijk zitten er 10.000 ouders te kijken."

"Je moet die Sinterklaas-spanning zoeken. Je hebt er zo'n zin in, je hebt je goed voorbereid. Je gedichtje gemaakt. Als je je focust op het eerste pakje dat je mag uitpakken, die eerste minuten, dan wil je heel graag die wedstrijd spelen."

"Positieve beelden met slow-motion, mooie muziek eronder, zodat je mensen raakt. Dat hebben we geleerd van golfer Joost Luiten. Die zegt ook: ik kijk 10.000 keer mijn beste slag terug. En dan krijg ik die beleving weer, mijn gedachten gaan positief visualiseren. Je lichaam neemt dat over."

"Ik zei tegen die meiden: hier heeft Nederland 24 jaar op gewacht. Dus ik legde er alleen maar meer spanning op. En dan zei ik ook nog, de slechtste zin die ik ooit heb gebruikt: dames, we mogen niet met 1-0 achter komen, want dan gaan de Duitsers op de counter leunen en gaat het niet lukken. Wat gebeurde? We kwamen 1-0 achter en hebben geen bal meer geraakt."

Vier jaar later, voor de Olympische finale in Peking, hield Lammers zijn béste wedstrijdbespreking. "Toen zei ik: dames, ik heb zoveel vertrouwen in jullie, doe je ogen eens dicht en denk aan je beste wedstrijd. Ik zag een glimlach op die gezichten verschijnen, de schouders gingen omhoog. Je zag het vertrouwen groeien in de kleedkamer. En ik zei: veel plezier, maak er een feestje van."

Marc Lammers noemt atleet Usain Bolt als lichtend voorbeeld.
"Als je hem ziet voor een grote finale, dan maakt hij lol, het lijkt of hij heel ontspannen is. En als de wedstrijd begint, is hij weer gefocust. Maar hij maakt er een feest van. Hij weet ook dat hij ontspannen die race moet lopen, anders gaat zijn hartslag omhoog en haal je het niet meer. Dus misschien traint hij zichzelf ook wel om plezier te maken."

Lammers maakt dus gebruik van zijn enorme ervaring in de topsport.

Ik wil dit stukje over mentale training besluiten met een uitspraak van mijn Elfstedenmaat Frits van Huis: "Ervaring is vooral weten, wat je niet moet doen!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten