donderdag 13 juni 2013

Bos- en weidevogels

Mijn generatie kent nog de ouderwetse schoolplaten. Voor het aanleren van de letters, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie werden deze prachtige afbeeldingen opgehangen, als het desbetreffende onderwerp aan bod kwam. Daar ik als kleinste jongetje van de klas altijd vooraan mocht zitten, hetgeen de leerkrachten om een of andere voor mij onbegrijpelijke reden helemaal niet erg schenen te vinden, had ik altijd goed zicht op de schoolplaten.

Deze werken van illustrator M.A. Koekkoek kwamen in mijn hoofd op, toen ik een rondje, of beter gezegd een lus, ging hardlopen.

Ik liep over het fietspad langs de rand van de Stevenshof. Het gras was gedeeltelijk pas gemaaid, dus je had goed zicht op de weidevogels. En dat waren er behoorlijk wat. Vooral de kieviten waren zeer actief.

Nu gaat het met de weidevogels in Nederland niet goed, en uitgerekend op zo'n stuk, waar deze vogels wel gedijen, staat een Rijksweg gepland, de als Rijnlandroute vermomde Rijksweg 11. We bezuinigen ons in Nederland helemaal kapot. Tal van sport- en cultuursectoren hebben door de bezuinigingen de grootste moeite om het hoofd boven water te houden, waardoor veel mensen hun baan verliezen in deze tijd van massawerkloosheid, maar voor de aanleg van 4 kilometer snelweg wordt wel 1 miljard euro uitgetrokken, oftewel € 250.000.000,- per kilometer! Als je het snel zegt, lijkt het niet veel...
Langs dit ook door anderen mooi gevonden gedeelte van de Randstad liep ik naar Ter Wadding, waar deze volledig in het geklede vreemde vogel onthaald werd door een vogelconcert.

Ook al floten de vogels, dat het een lieve lust was, het was beslist geen fluitconcert, ook al liep ik een behoorlijk rustig tempo, daar ik mijn rechterkuit een beetje begon te voelen.

En daar ik uit ervaring weet, dat je de weken na een marathon blessuregevoeliger bent dan anders, nam ik bewust gas terug.

In het bos zag ik een aantal vogels, maar ik hoorde er nog veel meer, terwijl ik een paar rondjes door dit kleine, maar mooie bos zigzagde.

Op de terugweg van de duurloop van 7 km zag ik in de weilanden een grote zilverreiger en een weidevogel, waarvan ik twijfelde of het een wulp of een grutto was. Thuis gekomen zocht ik het op in "Nieuwe zakgids Vogels" van Peter Hayman.

Het bleek een wulp te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten