zaterdag 22 juni 2013

De drieling

In de jaren '80 verscheen er elk jaar wel een deeltje uit de meisjesboekenserie "De drieling" van de hand van Trix van Brussel.

Deze serie schoot mij te binnen, toen ik gisteren voor het eerst van mijn leven een heuse drieling in mocht schrijven als lid van de bibliotheek. Ik zit al bijna 34 jaar in het vak, dus ik kan op enige ervaring bogen. Maar een drieling inschrijven was voor mij ook een primeur.
De dag ervoor had ik, ook niet alledaags, 4 kinderen uit een gezin van 13 ingeschreven. Ieder jaar een kind. Dat kwam me als kind uit een soortgelijk gezin zeer bekend voor!
Na het inschrijven van de 3 meisjes van ruim anderhalf jaar gingen mijn gedachten onmiddellijk uit naar de boeken over Henry Wilt. In deze humoristische romans van Tom Sharpe eist de vierling van deze leraar, met een klemtoon op de laatste lettergreep, een hilarische hoofdrol voor zich op.


Een terroriste was uiteindelijk niet opgewassen tegen de streken van deze vierling!
Ik moet zeggen: de 3 meisjes, die ik inschreef, waren een stuk rustiger.

Na een eerste bibliotheekbezoek van 3 kwartier verlieten de moeder en haar 3 meisjes de bibliotheek met een Boekstartkoffertje in de hand.

Het beeld van het kleine trio, dat met een rood koffertje parmantig naar buiten liep, had een hoog Jip en Janneke-gehalte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten