woensdag 11 september 2013

Clannad

We schrijven 1977. In de Groenoordhallen in Leiden vond het Irish Folk Festival plaats met veel bekende groepen, zoals topact "The Dubliners", maar ook met "The Bothy Band", die dat jaar met veel succes op Pinkpop had opgetreden.

Na een solist, die tegenwoordig getooid zou zijn met de titel singer-songwriter, was als tweede een volslagen onbekende groep aan het begin van de middag geprogrammeerd: Clannad.
Muzikaal gezien was om een uur of 1 al het hoogtepunt van het tot 12 uur durend festival, toen de dronken Dubliners de afsluiting verzorgden.

Ze mochten dan veel beroemder zijn, "The Dubliners" konden die dag niet in de schaduw staan van de muzikale virtuozen uit Donegal.

Nu was ik met een groep vrienden twee maanden ervoor op vakantie geweest in Ierland, dus we waren geheel in de stemming. Bas Warnink ging dan ook huiswaarts met de lp "Dulaman".

Het was onze eerste kennismaking met de families Brennan en Duggan. Later zouden we Clannad nog een paar keer zien, zoals in 1982 in Utrecht, waar de Brennans hun jonge zusje hadden meegenomen.

Later zou de zus van Maire furore maken onder haar voornaam Enya.

Daarna heb ik Clannad nog een paar keer op zien treden tot ze ophielden met cd's maken en optreden.
Vorige week las ik ergens, dat er een nieuwe cd van Clannad uit zou komen. Ik ging naar hun site.
Inderdaad stond daar op, dat "Nádúr" op 21 september uitkomt.

Er was ook een mix van stukjes uit liedjes, dat je als voorproefje af kunt draaien.

Ik moet zeggen: dat smaakt naar meer. En nu komt het leuke. Op de newsblog van Clannad stond, dat ze ook in Nederland op zouden treden.
Zondagavond heb ik, na thuiskomst van de Mergellandroute, voor Ada en mij twee kaartjes besteld voor het optreden in Haarlem. We kijken naar het weerzien uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten