dinsdag 8 oktober 2013

De brief voor de koning

Als je levenspartner op een basisschool werkt en je bent zelf werkzaam in een openbare bibliotheek, is da kans redelijk groot, dat de gesprekken vroeger of later over jeugdliteratuur gaan. Dat was ook vanmorgen het geval, toen wij het hadden over het meesterwerk van Tonke Dragt: "De brief voor de koning".

Ada en ik hebben dit spannende jeugdboek een paar keer gelezen. Persoonlijk vind ik het het mooiste jeugdboek, wat ik gelezen heb. Daaraan sta ik niet alleen. "De brief voor de koning" werd in 2004 bekroond met de Griffel der griffels.
Ook het afsluitende vervolg "De geheimen van het Wilde Woud" is een zeer spannend ridderverhaal, dat je nauwelijks weg kunt leggen, als je er aan begonnen bent.

Het kon dan ook niet uitblijven: "De brief voor de koning" is verfilmd.

Ook al is het boek inmiddels meer dan 50 jaar oud: ik kan iedereen aanbevelen het (nogmaals) te lezen.

Let er daarbij echter wel op, dat u misverstanden in uw omgeving voorkomt. Meer dan een eeuw lang kon je in Nederland zonder kans hierop spreken over "De brief voor de koning", maar die vlieger gaat niet meer op sinds er op 30 april een Elfstedencrack op de troon zetelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten