maandag 25 november 2013

Rechteloos

Eén van de lastigste dingen op internet, en dan met name bij YouTube, is de behoorlijk grote rechteloosheid die je hebt, als het aankomt op muziekrechten. Er bestaan programma's, die aan een paar akkoorden genoeg hebben om te bepalen, welk lied wordt afgespeeld.
Vorig jaar leidde dat met Oud en Nieuw tot hilarische teferelen. Met een groep vrienden speelden we het Top 2000-spel. Een onderdeel was het raden van een nummer, waarvan je alleen de intro te horen kreeg.
Een van de deelnemers hield voor de gein zijn smartphone voor de geluidsboxen. Binnen een paar seconden verscheen op zijn scherm, welk nummer gespeeld werd. Een kwestie van het juiste programma downloaden!
Dit programma zit standaard in YouTube geïnstalleerd. Een paar jaar geleden liep ik de Zevenheuvelenloop. Daar wordt om de zoveel kilometer gefilmd met vaste camera's. Ik downloadde de filmpjes, waar ik op stond en sloeg deze op op YouTube. Een paar minuten later had ik al de melding, dat ik de rechten van een Amerikaanse popgroep schond. Het desbetreffende nummer werd gedraaid, terwijl ik langs de filmcamera's liep....

Destijds kon ik het makkelijk oplossen. Via de mail legde ik uit, hoe de muziek op de film was gekomen en wat mij betreft mochten ze de muziek uitzetten. Hiermee was het probleem opgelost.
Zo makkelijk kwam ik er niet vanaf, toen ik vorige week aanbood om de filmopname, die een koorlid gemaakt had van de reünie van jongerenkoor "Oktopus", voor de gelegenheid omgedoopt in "Oktoplus", via mijn YouTube-account te verspreiden onder de koorleden.
De film was al verspreid via wetransfer, maar lang niet iedereen kreeg de opname geopend.
Wat een routineklus leek, werd een ontdekkingsreis in de wereld van de muziekrechten. Binnen een paar minuten had ik diverse claims aan mijn broek hangen.
Oktoplus november 2013
Je video bevat mogelijk een nummer dat eigendom is van een derde partij. Dit kan bijvoorbeeld een nummer zijn dat op de achtergrond wordt afgespeeld of iemand die een nummer uitvoert.
Als je het overeenkomende nummer wilt beluisteren, speel je de video aan de rechterkant af. De video wordt afgespeeld vanaf het punt waarop de overeenkomende beelden zijn bepaald.
Je video is beschikbaar en afspeelbaar.
Hieronder vind je de details:
"Slib (Inch' allah)", muziekcompositie beheerd door: 41:11
laim opgeheven.
One or more music publishing rights collecting societies
"THE SOUND OF SILENCE", muziekcompositie beheerd door: 33:25
SUISA CS Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
TONO_CS Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
KODA_CS Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
AdShare for a Third Party Claim opgeheven.
Sony ATV Publishing Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
UMPG Publishing Claim opgeheven.
SACEM Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
TEOSTO_CS Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
PRS CS Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
EMI Music Publishing Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
UMPI Jouw geschil wachten op reactie van 19-12-13
"Day Is Done", muziekcompositie beheerd door: 2:48
Claim opgeheven.
"Inch allah", muziekcompositie beheerd door: 40:50
One or more music publishing rights collecting societies
"Dona Nobis Pacem", muziekcompositie beheerd door: 27:04
Warner Chappell

Uiteraard ging ik in verweer.
Reden voor geschil
Deze video bevat het betwiste materiaal, maar het materiaal behoort tot het publieke domein of komt niet in aanmerking voor auteursrechtbescherming.
Uitleg
Dit is een registratie van een kerkdienst. Daarin is het helaas onvermijdelijk, dat bovenstaande bekende melodieën gebruikt zijn. De eigendomsrechten van bovenstaande composities ga ik niet betwisten, die zijn helder. De teksten zijn trouwens wel totaal anders. Het betreft een reünie van een jongerenkoor, waarop ik gezeten heb. Het is niet mijn bedoeling om er ook maar 1 cent aan te verdienen, maar als medeorganisator van de reünie was dit de beste manier om de koorleden in staat te stellen om de video te kunnen zien. Een kerkdienst in een Katholieke kerk is voor iedereen toegankelijk en behoort mijns inziens tot het publieke domein.

Ondanks dat ik vermoedelijk tot 19 december de tijd heb, ga ik het komende weekeinde de Oktoplus-video verwijderen. Ik ga niet riskeren, dat mijn YouTube-account geblokkeerd wordt, waarmee ik zeer veel {sport)filmpjes kwijt zou zijn.

Alle koorleden hebben de kans gehad om de opname te downloaden.
Het enige nummer, dat ik wel laat staan is "Jij bent een droom". Dit nummer is geschreven door Jozef Tettero, een docent aan Pedagogische Academie "De la Salle", waar diverse koorleden gestudeerd hebben of in ieder geval de indruk wekten, dat ze studeerden.
Op "De la Salle" hadden we het lied diverse keren gezongen bij de Equipe Liturgique als "Ta mort".

Boezemvriend en koorlid Bas Warnink, pardon, Bach Warnink, had op de vierstemmige melodie een Nederlandse tekst op geschreven. Van die zijde heb ik geen claims te verwachten.

Gelukkig is niet alles onderhevig aan de Amerikaanse claimcultuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten