zaterdag 7 december 2013

De loteling

De Vlaamse schrijver Hendrik Conscience is vooral bekend geworden door zijn epos "De Leeuw van Vlaanderen", waarin een samengeraapt legertje van Vlaamse boeren en burgers het veel sterker geachte Franse leger een gevoelige nederlaag toebracht bij de Gulden Sporenslag.

Veel van de romans van Conscience zijn in de vergetelheid geraakt. De novelle "De loteling" vormt hier een uitzondering op.
"De Loteling", gepubliceerd in 1850, beschrijft het relaas van Jan Braems, een arme en naïeve boerenzoon, die in ruil voor een smak geld de legerdienst van een rijkeluiszoon gaat vervullen. Door de miserabele omstandigheden in het leger wordt Jan blind, maar zijn vriendin Trien laat hem niet vallen.
In de jaren '70 is het boek ook verfilmd.

En daar het een rechtenvrij boek betreft, is het ook als E-book te lezen.

Door de associatie van loting en loteling speelde de boektitel de hele dag door mijn hoofd. Want het zal u niet ontgaan zijn, dat gisteren de loting voor het Wereldkampioenschap voetballen in Brazilië plaats vond, met een voor Oranje wel heel bijzondere openingswedstrijd: Nederland-Spanje.
Maar ook in Huize Breed was het met Ana uit het wonderschone Asturias natuurlijk meteen raak.
Nu had ik in 2010 gedroomd, dat Nederland de finale van Spanje zou verliezen. Op mijn werk en bij mijn vrienden won ik zo de voetbalpool. Slapend rijk worden heet zoiets.

Nu had ik de afgelopen zomer weer zo'n droom. Dit keer versloeg Nederland Spanje, ik meen met 2-1. Ik ging er vanuit, dat dit de finale was. Nederland zou dus wereldkampioen worden!

Maar de loting maakt ineens alles anders. Het kan ook de uitslag van de openingswedstrijd zijn en verder niets over het toernooi zeggen, want de eerstvolgende keer, dat Spanje en Nederland elkaar daarna weer tegen zouden kunnen komen, is inderdaad in de finale.
Nederland zou er na een 2-1 winst op Spanje in de poulefase bij wijze van spreken daarna binnen de kortste keren uit kunnen vliegen. Zo wordt het invullen van de voetbalpool wel heel lastig....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten