donderdag 31 mei 2018

Fietsvakantie

Zoals ieder jaar is dit zo'n beetje de tijd, waarop de plannen voor de fietsvakantie vaste vorm gaan krijgen. Aanvankelijk was het plan om vanaf Mainz naar de Donau te fietsen. Daar zouden we de Donau-Radweg volgen.

Voor Regensburg zouden we langs het Main-Donau-Kanal afbuigen naar de Main en dan vanaf Bayreuth de Main-Radweg te fietsen tot we weer in Mainz terug zouden zijn.

Een goed plan, ware het niet, dat er een klein praktisch probleempje aan kleefde: de 1900 kilometer waren teveel voor de ruim 2 weken in Duitsland. Je moet immers niet teveel hooi op de vork nemen.

We waren hier een paar weken mee aan het stoeien, tot ik van Andrea Landman een goede tip kreeg: "De Hanzeroute is erg aan te bevelen."

In de bibliotheek leende ik 2 boeken over de Hanzefietsroute. We waren er gisterenavond eigenlijk wel uit. We zouden de trein naar Assen pakken en dan richting Oost-Duitsland fietsen.

We zouden wel zien, hoe ver we zouden komen. Bij de Treinreiswinkel zouden we informeren, hoe we terug konden reizen. Daar het een behoorlijk vlakke route is, zouden we meer kilometers per dag kunnen fietsen. Voor alle zekerheid zocht ik op internet nog even naar de routeprofielen. Tot mijn stomme verbazing kwam ik ook dit kaartje tegen.

Er bleek een fietsroute naar Bayreuth te gaan! Deze was te vinden in "Fietsen naar Praag" van Wouter Bazen en Wim Kooij.

Van Millingen naar Praag is het 1100 kilometer, dus naar Bayreuth ongeveer 700. Samen met de 550 kilometer van de Main-Radweg komt dat op 1250 kilometer uit. Prima te doen in 2 weken tijd. Vandaag plaatste ik de bestelling voor deze 2 boeken bij Jaap de Gorter.

Een deel van de tocht hebben we al eerder gereden: de Römer-Lippe-Route. Dat geldt trouwens ook voor een deel van de Weser-Radweg.

Deels wordt het dus een feest der herkenning.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten