zondag 23 oktober 2011

RCB

De bibliotheekwereld wemelt van de afkortingen. Nu zal niet iedereen meteen weten, wat RCB betekent. Welnu: RCB staat voor Rationeel Collectie Beheer. Kort door de bocht uitgelegd: hoe haal je zo makkelijk mogelijk zo veel mogelijk bruikbare cijfers rondom de collectie uit de computer.
Op een wisselvallige dag in de herfstvakantie zat ik in het prachtig gelegen gebouw van HKA in Paterswolde om ingewijd te worden in de geheimen van RCB.

De module ervan zit verwerkt in BicatWise. Ik had een paar keer geprobeerd om cijfers bij elkaar te harken, maar dat was me niet gelukt.
In het hoge noorden kwam ik er achter, waar dat aan lag: deze gegevens kun je alleen te voorschijn toveren via Beheer. En ja, daartoe ben ik niet bevoegd.
Met veel theoretische kennis en naar mijn mening met te weinig praktische oefening zal ik me deze week bij Josien melden om te kijken, hoe we dit wel voor elkaar kunnen krijgen.

Bij een stripverhaal zou je nu lezen: wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten