maandag 22 april 2013

Terreurdreiging

Vandaag zijn alle middelbare scholen in mijn woonplaats gesloten wegens een anonieme dreiging op internet over een "schoolshooting". Voor de autoriteiten altijd een duivels dilemma. In verreweg de meeste gevallen is het "loos alarm".

Leunen ze echter achterover, en er gebeurt iets, dan hebben de autoriteiten een groot probleem.

En niet alleen zij trouwens....

Mijn boerenverstand zegt me, dat als iemand echt van plan is om een bloedbad aan te richten, hij dat niet van te voren aan zal kondigen. Maar dat risico kan de burgemeester van Leiden natuurlijk niet nemen.

Dit doet me denken aan begin jaren '70, toen ik op de HAVO zat. Het was begin september en de schoolleiding kreeg een bommelding, net als een stuk of 5 scholen in Haarlem trouwens. Nu waren het de jaren van de RAF in Duitsland, dus er werd geen enkel risico genomen.

Ons werd verzocht om de klaslokalen te verlaten. Dat deden wij op die prachtige nazomerdag maar wat graag. Nu moet u weten, dat Pedagogische Academie "De la Sallle" bestond uit een oude villa met daar omheen een stuk of 10 houten stacaravans. De school was gelegen in een bos naast de Linnaeushof. Dat leverde veel mogelijke en onmogelijke plekken op, waar de bomexperts van de EOD moesten zoeken en bood ons de kans om in het prachtige bos te wandelen en/of op het grote grasveld een kaartje te leggen. Ik deed beide.
Er werd niets gevonden. De universiteiten waren net begonnen, dus het vermoeden ging uit naar een studentengrap.
De studenten en scholieren van de HAVO-top van "De la Salle" konden, als zwaarst getroffen slachtoffers, deze grap wel waarderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten