donderdag 11 juni 2015

Stripheld

Er zijn aardig wat series van jeugdboeken met daarin een sportheld als hoofdpersoon. Dat geldt ook voor stripverhalen.

Een van die series is "De wondersloffen van Sjakie". Sjakie wordt dankzij deze wondersloffen een goede voetballer, de schoenen sturen hem namelijk altijd naar de juiste positie, laten hem de juiste schijnbewegingen en de prachtigste doelpunten maken. Maar soms laten zelfs zijn wondersloffen het afweten waardoor Sjakie weer een matige voetballer wordt.
Nu was er woensdagmiddag de afsluiting van een cursus striptekenen voor kinderen in de Hoofdbibliotheek in Katwijk. Het was gezellig druk met de cursisten en hun ouders, grootouders, vriendjes en andere belangstellenden.
Op een gegeven moment kwam de cursusleidster vragen, of ik wilde poseren met de geruststellende woorden: "Het duurt maar 5 minuten."
Zo werd ik gekoppeld aan Kick. Hij vroeg me, hoe ik afgebeeld wilde worden.
Geheel naar waarheid antwoordde ik: "Ik schaats erg graag."
Daar had dit jonge striptekentalent voldoende aan om in 10 minuten deze striptekening te vervaardigen. Let daarbij op de door Kick gekozen kop!


De schaatsen zijn duidelijk gebaseerd op het sprookje van Kleinduimpje met de Zevenmijlslaarzen.

Nu ben ik een redelijke schaatser en niet meer dan dat, maar wel gezegend met een enorme dosis doorzettingsvermogen. Wat zou het toch handig zijn, als je bij een Elfstedentocht zou kunnen beschikken over Zevenmijlsschaatsen.

Het aanstormende tekentalent is niet voor niets gezegend met de Friese achternaam Grunstra. Maar wellicht is er met Zevenmijlsschaatsen daadwerkelijk sprake van Bert de Superschaatser!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten