woensdag 18 mei 2016

Genieten in een gekkenhuis

Godfried Bomans was in de jaren '50 en '60 regelmatig de meestgelezen Nederlandse auteur. Hij schreef meer dan 60 boeken. Een van de allermooiste titels tooit de voorkant van een bloemlezing van zijn werk uit Elsevier: "Genieten in een gekkenhuis".

De afgelopen dagen was het dat ook op ons werk. Vorige week is op de Hoofdbibliotheek asbest gevonden. Gisteren hebben we een personeelsbijeenkomst gehad. Er was iemand van de GGD bij. De meeste gevallen van asbestkanker betreft mensen, die dagelijks met asbest gewerkt hebben. Het betreft dan veel langduriger en intenser verblijf in vervuilde lucht. Wat dat aangaat lucht dat wel op.
Helemaal uitsluiten kon de GGD-medewerkster het echter ook niet, maar gemiddeld komt het pas na 40 jaar aan het licht. Dan ben ik 100. Kortom, vooralsnog loop ik gelukkig niet al te veel risico.
Daar de Hoofdbibliotheek voor ons en onze klanten voorlopig verboden terrein blijft, is filiaal Hoornes/Rijnsoever gedurende die tijd de vaste werkplek voor het personeel. Een ruimte ter grootte van een ruime huiskamer wordt de werkplek voor zo'n 15 man.....

In Engeland zeggen ze van zo'n situatie: "Never a dull moment!"
Voor mezelf hou ik het echter op "Genieten in een gekkenhuis!"
En dat was het de afgelopen dagen. Doordat de Hoofdbibliotheek vanaf vorig week woensdag gesloten was, was het gisteren en eergisteren loeidruk. Gisterenmiddag heb ik in Rijnsburg gewerkt. Bij binnenkomst puilde de kast met op te ruimen boeken uit. Vandaag kwam er in Hoornes/Rijnsoever geen einde aan het opruimwerk. Van 1 tot half 4 was ik constant aan het opruimen. In zulke situaties heb ik echter een opgeruimd karakter. Ik hou ervan om te pionieren. Tijdens het opruimen liep ik zachtjes te zingen.

Met het Beatles-project nog vers in het geheugen, viel mijn keuze vaak op "the Fab Four".

Toch was ik na al het opruimen blij, dat ik het laatste uur een zittende klus had. Ik begon mijn benen toch wel te voelen van het vele staan, terwijl dit juist een rustweek is met het oog op de marathon van Leiden aanstaande zondag.

Ik mag dan wel genieten in een gekkenhuis, zo gek ben ik nou ook weer niet, dat ik een gedegen voorbereiding op de 42.195 meter op het laatste moment ga verknallen met net te lang staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten