maandag 23 april 2018

Pensioenplanner

Vandaag hadden we op mijn werk iemand van het pensioenfonds, die keurig uit kon leggen, wat de mogelijkheden van deeltijdpensioen en eerder stoppen met werken waren. Samen met haar liep ik alle mogelijkheden door, die ik in mijn hoofd had zitten.
Ik was stomverbaasd, dat op een gegeven moment eruit kwam, dat ik netto minder pensioen zou krijgen als ik zou doorwerken tot 67 jaar en 3 maanden, de leeftijd waarop de AOW ingaat voor degenen, die in 1955 geboren zijn.

Dat bleek echter toch mogelijk te zijn, doordat je met eerder stoppen en een deel van de AOW-compensatie eerder te gaan gebruiken. Je valt dan in een andere schaal.

Voor mij is het duidelijk. Ik ga afbouwen. Als sporter moet je ook niet in één keer stoppen. Stapje voor stapje een stap terug doen werkt het beste.
Het moment, waarop ik ga stoppen, heb ik ook al in gedachten. Zeker nu ik weet, dat je soms financieel gestraft wordt als je langer doorwerkt.

En wees maar niet bang, dat ik in een zwart gat zal vallen. Ik zal me geen moment vervelen. Integendeel: ik heb meer tijd om te sporten en dan vooral om te schaatsen. En ik neem aan, dat ik bij de Leidse IJshal wel wat vrijwilligerswerk kan doen.
Daarnaast is er ook meer tijd voor muziek. En de zelfgekozen taak als oppasopa natuurlijk!

Kortom, ik weet, waar ik heen wil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten