maandag 21 september 2015

Bodyscan

Bij het horen van de term "bodyscan" denken de meeste mensen meteen aan de scanner uit het ziekenhuis, waarbij je hele lichaam doorgelicht wordt. Vaak is er iets behoorlijk mis, als je hiermee in aanraking komt.

Vandaag kregen wij in de bibliotheek eveneens te maken met een bodyscan. Dit was er eentje van een totaal andere orde. We kregen deze bodyscan tijdens de tweede sessie van de bedrijfscursus mindfulness.

We moesten ontspannen op een stoel gaan zitten met de ogen het liefst gesloten, terwijl we ons op die delen van ons lichaam moesten concentreren, waar cursusleidster Maaike van der Marel ons met haar stem naar toe leidde. Bij mijn benen voelde ik betrekkelijk weinig. Alleen mijn kuiten deden wat betreft de aandacht mee. Dat werd echter totaal anders, toen het bovenlijf aan de beurt kwam. Het gevoel werd steeds sterker. Vooral het enorm krachtig samentrekken van de buikspieren, een oefening die bij het inzingen van het koor goed getraind is, bleef me goed bij.
Ook het krachtig samentrekken van de gesloten ogen was bovengemiddeld. Dat was het zeer zeker ook het geval bij een collega van me. Zij was bij deze oefening in slaap gevallen!

We waren trouwens de ochtend begonnen met de vraag, wat onze ervaringen waren na de eerste cursusdag. Mijn meest mindfulle ervaring was afgelopen woensdag, toen ik onverwachts handelend op moest treden als BHV-er. Zolang ik hier mee bezig was, was ik kalm en gedecideerd, doch zodra mijn taak erop zat stond ik te trillen op mijn benen.

Bijzonder leerzaam was het onderdeel, dat werd aangekondigd als de 4 G's. Dit is, ondanks de associatie ermee, toch iets totaal anders dan de 3 J's.

De 4 G's staan voor de cirkel van Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel en Gedrag. Er gebeurt iets, je gaat daar over denken, je gevoel gaat er mee aan de haal en dat uit zich in een bepaald gedrag. Zo lang het positief is, is er niets aan de hand. Maar iedereen kent wel de negatieve spiraal, waarin je ook terecht kunt komen. Als je er eenmaal in zit, probeer er dan maar weer eens uit te komen. Het is dan net als met fietsen in de heuvels: naar beneden ga je harder dan omhoog!
Natuurlijk weet ik, dat ik positief moet denken, maar dat gaat zomaar niet. Blijkens een wetenschappelijk onderzoek is 70% van de gedachten negatief. Op zich geen cijfer om van wakker te liggen. Gedachten komen en gaan. Blijkens datzelfde onderzoek passeren er per etmaal maar liefst 40.000 gedachten je geest. Duizelingwekkende aantallen.

Toch is de negatieve spiraal te doorbreken, ondanks de 28.000 negatieve gedachten. Er komen dagelijks dus ook 12.000 positieve gedachten langs. Dit is de sleutel. Probeer je te focussen op wat goed gaat of wat je goed doet. De basis van iedere mentale training.

Als laatste oefening kregen we een paar gedachtenexperimenten. Uit een paar korte verhaaltjes bleek, dat je veel zaken zelf invulde. Gedachten, die ver bezijden de waarheid waren, werden ingevuld alsof het vaststaande feiten waren. Iets om over na te denken!
Tot slot kregen we nog een vragenlijst met 11 vragen, die we in moesten vullen en in kleine groepjes bespreken. Bij mij kwam bij het beantwoorden ervan deze vraag naar voren, die iemand eens aan me gesteld had: "Je bent zeker wel hard voor jezelf?"
Ik kon niet anders dan deze vraag volmondig met "Ja" beantwoorden. Ik ben voor anderen veel milder dan voor mezelf. Als duursporter moet je af kunnen zien en dat lukt het best, als je hard voor jezelf kunt zijn. Anders wordt het soms lastig om de eindstreep te bereiken.

Van Maaike van der Marel kreeg ik desondanks deze leestip mee.

En zo kreeg ik naast een bodyscan als toegift ook nog een mindscan....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten