donderdag 3 september 2015

Halen en brengen

Het was in alle opzichten een dag van halen en brengen. Ik zou helpen bij het verhuizen van de bibliotheek van Valkenburg naar het Dorpshuis. Klokslag 9 uur kwam ik in regenpak aangefietst bij de Rijnweide, waar we de rollende kasten met boeken de vrachtwagen in reden. Directeur Jan Klerk kon laten zien, dat hij een goed bestuurder was.

Na wat gehannes met een paar drempels in het Dorpshuis lukte het ons met wat dunne platen om de volle kasten naar binnen te rijden. We konden terug om de tweede vracht op te halen.
Om 10 over 10 was deze vracht ook uitgeladen. We hadden geluk, want op deze buiige dag was het droog bij het in- en uitladen.
Na de thee ging ik met Jan een kast ophalen op de Schelpendam, waarna ik het uitladen in de stromende regen naar Katwijk aan Zee fietste om 's middags een rondje langs de filialen te rijden. Bij het Dorpshuis was door mijn collega's enorm hard gewerkt. Er was te weinig ruimte om alle romans in de kasten kwijt te kunnen, dus ik mocht nog een keer op en neer rijden met de biebauto om lege dozen op te halen op de Hoofdbibliotheek en deze gevuld met de boventallige romans daar te brengen. Al met al was het met al dat halen en brengen een dagje krachttraining.

Op weg naar huis kon ik wederom mijn regenbroek aantrekken, want het weer deed volop mee met halen en brengen. Met fraaie Hollandse luchten, dat dan weer wel.

's Avonds fietste ik met mijn vrouw naar de Hooglandse kerk. Deze bestaat dit jaar 700 jaar en in het kader van dit eeuwfeest werd deze prachtige kerk in het licht gezet. Op een vol kerkplein onder een dreigend wolkendek begonnen om 9 uur 2 trompettisten hoog op de Hooglandse kerk te spelen, waarna wat ze in Frankrijk "son et lumiére" noemen.

Na 5 minuten liep het lichtspektakel vast. Wat dat aangaat past het wel in de Leidse traditie. Net te weinig getest. Na 10 minuten volgde een herstart en deze keer ging het wel goed.

Tijdens en na de lichtshow was er koormuziek met als slotnummer "Hallelujah" van Georg Friedrich Händel. Zo ongeveer het hele kerkplein zong mee met dit klassieke nummer. Dit is één van de redenen, waarom ik van de Sleutelstad hou: de combinatie van een enorme rijkdom aan monumenten en een rijk muziekleven. Wat dat aangaat was deze avond 2 oktober in het klein.
Na het "Hallelujah" gingen de deuren van de Hooglandse kerk open. Ook van binnen was de 7 eeuwen oude kerk in het licht gezet en eerlijk gezegd vond ik dit nog mooier dan de verlichte buitenkant. U heeft nog tot 13 september om de Hooglandse kerk in het licht met eigen ogen te aanschouwen.
Nu had de fietstocht naar de Leidse binnenstad een groot voordeel. Zodoende miste ik de dramatische avond van het Nederlandse elftal tegen IJsland. In tegenstelling tot degenen, die voor de buis bleven hangen, hadden Ada en ik wel een leuke avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten